RegistrerenInloggen(0) - 0,00
DutchEnglish

Alles over Hellingbaanverwarming

Hellingbaanverwarming, wegdekverwarming en opritverwarming van Enon

Hellingbaanverwarming wordt ook wel wegdekverwarming of opritverwarming genoemd. Het heeft als doel toegangswegen vrij van ijs en sneeuw te houden en begaanbaar te houden en zodoende een veilige situatie te creëren zodat schade aan mens en materiaal door gladheid wordt voorkomen.

 

Advies aanvragen Brochure aanvragen

Enon voordelen
  • Kwalitatief hoogwaardige producten
  • Hulp en advies voor uw toepassingen
  • Zeer ervaren medewerkers
  • Begeleiding van uw project en zorg voor de realisatie
  • Gedegen technische kennis van de markt

Houd opritten en wegen bij gladheid begaanbaar

Bij Enon zijn we gespecialiseerd in hellingbaanverwarming. Dit wordt ook wel wegdekverwarming of opritverwarming genoemd. Enon wegdekverwarming heeft als doel toegangswegen begaanbaar te houden en een veilige situatie te creëren, zodat schade aan mens en materiaal door gladheid wordt voorkomen. Het wegdekverwarmingssysteem van Enon kan worden toegepast op alle buitenoppervlakken, zoals in- en uitritten, laadkuilen, trappen, bordessen, fietshellingen, voetgangershellingen, rolstoelhellingen en andere plekken waar gladheid gevaarlijke situaties kan opleveren.

Deskundige installatie door eigen montageploeg

We hebben ruime ervaring met hellingbaanverwarming, wegdekverwarming en opritverwarming. Daarvoor gebruiken we de beste en meest robuuste verwarmingskabels en -matten op de markt. En daar hoort een vakkundige installatie van de wegdekverwarming bij. Het installeren van wegdekverwarming doen we met een eigen ervaren en uitstekend opgeleide montageploeg die voor u het gewenste verwarmingssysteem installeert. Ook leveren wij het regelpaneel voor de hellingbaan- of wegdekverwarming. Dat regelpaneel kunnen we binnen 1 tot 2 weken bouwen met daarin alle componenten die nodig zijn voor een optimale regeling van de verwarming. Wij stellen de weersafhankelijke regelaar van Enon optimaal voor u in, zodat u een probleemloos werkend en energiezuinig verwarmingssysteem heeft voor uw hellingbaan, wegdek of oprit.

Toepassen van wegdekverwarming

Wegdekverwaming of hellingbaanverwarming van Enon kan worden toegepast op alle buitenoppervlakken, zoals in- en uitritten, laadkuilen, trappen, etc. Het verwarmingssysteem bestaat uit verwarmingskabels of verwarmingsmatten die in het te verwarmen oppervlak zijn verwerkt. In het wegdek komen sensoren die temperatuur, vocht, sneeuw en ijs detecteren. Deze sensoren zijn verbonden met een regelpaneel, waarin de wegdekverwarming optimaal wordt geregeld met een speciale digitale weersafhankelijke wegdekregelaar.

wegdek sensor

Voordelen van wegdek- of hellingbaanverwarming van Enon

  • Gebruik van de beste verwarmingskabels
  • Optimale regeling met minimaal elektriciteitsverbruik
  • Alleen verwarming daar waar het nodig is
  • Veilig hellingen op en af, zonder uitglijden
  • Voordelig aanschaf en gebruik in vergelijking tot onderhoudsgevoelige water/glycolsystemen
  • Voorkomt (vorst)schade aan het wegdek
  • Milieuvriendelijk en onderhoudsvrij
  • Eenvoudig te installeren, weinig aanpassingen aan infrastructuur

regelaar wegdekverwarming Enon

Hoogwaardige verwarmingskabels of matten, een oplossing op maat

Het Enon hellingbaan- en opritverwarming systeem bestaat uit hoogwaardige verwarmingskabels of matten die op de wegdekbewapening of met bevestigingsstrip op de ondergrond worden gemonteerd. Hiervoor kunnen ook sleuven in het wegdek worden gefreesd waarin de verwarmingskabel wordt gelegd. Over de verwarmingskabel van de hellingbaanverwarming wordt een afwerklaag van beton, asfalt, kunststof of steen aangebracht. Afhankelijk van de situatie ter plaatse adviseren wij om het wegdek volledig of slechts gedeeltelijk te verwarmen (bijv. met sporenverwarming). Het afgegeven en opgenomen vermogen van het verwarmingssysteem ligt normaliter tussen de 200 en 300W/m2.

Verarmingskabel hellingbaan enon

Vlakverwarming of sporenverwarming?

Voor de optimale wegdekverwarming of hellingbaanverwarming is het mogelijk om te kiezen voor vlakverwarming of sporenvorming. Bij vlakverwarming wordt een aaneengesloten oppervlak geheel verwarmd. Bij sporenverwarming voor één rijbaan worden twee stroken van ca. 600 tot 1000mm verwarmd. Bij twee rijbanen naast elkaar (bijvoorbeeld een in- en uitrit), zijn er 2 x 2 sporen. Bij sporenverwarming is er een onverwarmde ruimte tussen de sporen en aan de zijkant van de sporen. Hier gaat meer warmte ‘verloren’ dan bij toepassing van vlakverwarming. Daarom hanteren we voor sporenverwarming een hogere wattbelasting (ca. 300W/m2).

Voordelen van sporenverwarming ten opzichte van vlakverwarming

Sporenverwarming heeft bij wegdekverwarming een aantal voordelen ten opzichte van vlakverwarming:

  • Kleiner te verwarmen oppervlak. Daardoor is het voordeliger in aanschaf en sneller te monteren
  • Lager geïnstalleerd vermogen, waardoor een lager elektriciteitsverbruik
  • Minder kans op beschadiging, doordat er minder verwarmingskabel wordt gebruikt

Nadelen van sporenverwarming ten opzichte van vlakverwarming

Er zijn ook een aantal redenen om bij hellingbaanverwarming niet te kiezen voor sporenverwarming:

  • Bij een rijbaan met bochten is sporenverwarming lastig toe te passen. Voor- en achterwielen volgen in een bocht niet hetzelfde spoor. Dit is eventueel op te lossen met het toepassen van brede sporen. Maar dan is vlakverwarming meestal verstandiger
  • Vrachtwagens hebben bredere banden dan personenauto’s. Daar dient u voor de breedte van de sporen rekening mee te houden
  • Bij ijzel en een bevroren wegdek zijn de sporen niet of moeilijk te zien. Bestuurders moeten met bouwkundige oplossingen worden gedwongen over de verwarmde sporen te rijden. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van varkensruggen, paaltjes of een railing, of door de een helling zo smal te maken dat men wel over het spoor moet rijden (maximaal. 3m breed).

Geïnstalleerd vermogen bij wegdekverwarming

Om een oppervlak sneeuw- en ijsvrij te houden, dient bij opritverwarming en wegdekverwarming een bepaald vermogen te worden geïnstalleerd. Dit vermogen wordt bepaald aan de hand van het soort wegdek en de tijdsduur om het wegdek sneeuw- en ijsvrij te krijgen. In Nederland zijn onderstaande vermogenswaarden een goede indicatie:

Type wegbedekking  Vlakverwarming  Sporenverwarming
 Beton en asfalt  200-250W/m2  280-300W/m2
 Klinkers in zand  300W/m2  300-350W/m2
 Kunststof (epoxy mortelvloer)  200W/m2  250W/m2

Bovenstaande waarden zijn indicatief en dienen als richtlijn te worden gebruikt.

Leveringsomvang van hellingbaanverwarming of opritverwarming

In de offertefase voor wegdekverwarming geven we het totale elektrisch vermogen en afmetingen van het verwarmde oppervlak. Indien u zelf de installatie doet, leveren wij u de materialen inclusief een Nederlandstalige handleiding en montage-instructie. Ook krijgt u een tekening met het legpatroon van de verwarmingskabel/-matten met daarin de positie van de sensor(en) en de regelkast van de wegdekverwarming. De regelkast wordt geleverd met een elektrisch schema. Indien gewenst kunnen we aanwezig zijn bij bouwvergaderingen en bij het aanbrengen van de afwerklaag. Bij turnkey levering installeren we het wegdekverwarmingssysteem en testen we de installatie.

Onderhoud van de wegdekverwarming

Om verzekerd te blijven van een optimale werking van het wegdekverwarmingssysteem kunt u bij ons een onderhoudscontract afsluiten voor een jaarlijkse controle van de installatie. Vraag ons naar de mogelijkheden, neem hier contact met ons op.

Hierbij controleren wij onder andere de:

  • De weerstand en isolatieweerstand van de verwarmingskabels
  • De functie en gesteldheid van de sensor(en)
  • De ingestelde parameters van de digitale weersafhankelijke regelaar
  • De gesteldheid van het regelpaneel
  • Alle verbindingen in het regelpaneel
  • De werking van het verwarmingssysteem
  • De staat van het wegdek

Alle bevindingen en meet resultaten, worden verwerkt op een testrapport en overhandigd aan de opdrachtgever. Hierbij wordt ook een uitspraak gedaan over de staat van het hellingbaanverwarmingssysteem, met eventuele aanbevelingen.

De opdrachtgever of architect bepaald wat voor een wegdek wordt toegepast voor hellingbaanverwarming. Men kan kiezen tussen beton, asfalt, kunststof of klinkers. Warmte technisch is beton de beste vloerbedekking voor hellingbaanverwarming. Om architectonische redenen wordt ook gekozen voor andere vloerbedekkingen. Bij renovatie worden vanwege hun dunne afwerklaag vaak kunststof of asfalt gebruikt.

Installatie elektrische verwarming onder beton

Hellingbaanverwarming in beton is de meest voorkomende optie. De installatie van de verwarmingskabels vindt plaats op een vlakke ondergrond (beton) of direct op een bouwstaalnet. Aangezien de beton vloeibaar wordt aangebracht, is de verwarmingskabel geheel omsloten door beton en kan deze na uitharding van het beton al zijn warmte optimaal afgeven. Door een laag van ca. 4cm bovenop de verwarmingskabel creëert men een laag die snel warm is. Naarmate de betonlaag dikker is, wordt het systeem trager.

Vlakke ondergrond:

Verwarmingskabel:
De verwarmingskabel wordt met kunststof of metalen montageprofielen op de ondergrond gemonteerd. Het legpatroon en de onderlinge lusafstand wordt door Enon met een schets/tekening opgegeven.

IJs-sneeuwsensor(en):
De sensor(en) dient in het wegdek te komen. Hiervoor moet, voordat het beton wordt aangebracht een ruimte worden vrijgehouden om de sensor(en) te plaatsen. Dit kan met piepschuim, een blok hout of een pvc-buis. Tevens dient een buis (bijv. slagvast pvc ¾”) te worden aangebracht waardoor later de sensorkabel kan worden getrokken. De pvc buis moet naar het piepschuim / blok hout / pvc-buis worden geleid en bevestigd en waterdicht worden afgewerkt.

Bouwstaalnet:

Verwarmingskabel:
De verwarmingskabel wordt met bijv. bundelbandjes op de bovenste bewapening (meestal bouwstaalnet 150x150x8mm) gemonteerd. Het legpatroon en de onderlinge lusafstand wordt door Enon met een schets/tekening opgegeven. Voor de montage heeft het de voorkeur de langsstaven van het bouwstaalnet aan de bovenkant te leggen evenwijdig aan de lengteas van de helling.

IJs-sneeuwsensor(en):
Elke sensor dient bij voorkeur in het rijspoor te komen. Plaats deze op een positie waar men als eerste ijsvorming of sneeuw kan verwachten. In het geval van 2 sensoren wordt er meestal één boven en één onder geplaatst. Voordat het beton wordt aangebracht dient een ruimte te worden vrijgehouden om later de sensor te plaatsen.

Tevens moet een sensorbuis (slagvast pvc ¾”) worden aangebracht waardoor later de sensorkabel kan worden getrokken. Een methode voor de sensorplaatsing is, gebruik te maken van een PVC buis (ø100mm) die zo´n 10cm boven het bouwstaalnet uitsteekt en onderin is afgedicht en voorzien is van een opening. Door deze opening wordt de sensorbuis gestoken en rondom afgedicht met bijv. PUR-schuim. Met een 90° bocht komt de sensorbuis tot aan de bovenkant van de PVC buis. De PVC buis wordt met bundelbandjes vast gezet aan het bouwstaalnet. De sensorbuis wordt eveneens goed bevestigd met bundelbandjes aan het bouwstaalnet.

Betonstort:

Let op bij het storten van het beton op de volgende zaken:

  • De verwarmingskabel is met een mof waterdicht verbonden met een aansluitkabel (koud eind). De verwarmingskabel moet na het aanbrengen van het beton volledig t/m de mof zijn omsloten door het beton. Het warme deel na de mof mag zich NOOIT buiten het beton bevinden.
  • Voor een gelijkmatige verwarming van het wegdek dient de betonlaag boven de verwarmingskabel overal gelijk te zijn, bij voorkeur ca. 3-4 cm. Indien de laag dikker is reageert het systeem trager.
  • Tijdens het storten, het beton niet van grote hoogte laten vallen. Het verdient de voorkeur de beton met een slang te laten vloeien of met een kubel aan te brengen.
  • Tijdens het storten dient men er voor te waken dat de verwarmingskabel niet beschadigd wordt (geen zware of puntige voorwerpen laten vallen, oppassen dat men niet met de trilnaald(en) de kabel of sensorbuis beschadigd, met lopen de verwarmingskabel zoveel mogelijk ontzien, etc.).
    Tijdens het storten dient men de weerstand en isolatieweerstand van de verwarmingskabels continue te controleren. Indien er een kabelbreuk is geconstateerd, deze direct repareren of de plaats markeren waar de beschadiging zit (het is meestal niet mogelijk in de vloeibare beton een reparatie uit te voeren). Later kan ter plaatse van de breuk het beton worden weggehakt en de kabel gerepareerd worden.

 

In bedrijf stellen:

Na uitharding van het betonnen wegdek mag het verwarmingssysteem in bedrijf worden gesteld (na ca. 30 dagen). Men mag NOOIT het droogproces van het wegdek versnellen door inschakeling van het verwarmingssysteem.

Installatie elektrische verwarming onder gietasfalt

Installatie van de verwarmingskabel vindt plaats op een gladde (geen scherpe uitsteeksels) constructieve ondergrond (bijv. beton). Een mogelijke opbouw van de vloer is: Eerst wordt een laag “naakt glasvlies” of “gebitumeerd haarvilt” neergelegd. Hierop wordt de montagekabel met metalen montageprofielen gemonteerd. Na montage van de verwarmingskabel wordt één of twee lagen asfalt aangebracht. Bij één laag wordt meestal 25mm gietasfalt aangebracht, ingestrooid met grind 1/3 of zand. Bij twee lagen, worden 2 lagen gietasfalt van elk 25mm aangebracht, ingestrooid met grind 1/3 of zand. De verwarmingskabel komt in de 1e laag.

Verwarmingskabel:
De verwarmingskabel is geschikt voor toepassing in gietasfalt en geschikt voor temperaturen tot +235°C. De verwarmingskabel wordt met metalen montageprofielen op de ondergrond gemonteerd. Het legpatroon en de onderlinge lusafstand wordt door Enon met een schets/tekening opgegeven.

IJs-sneeuwsensor(en):
Elke sensor dient in het rijspoor in het wegdek te komen. Het kan zijn dat voor montage van de sensor(en) een sparing in de ondervloer moet worden gehakt. Het messing sensorhuis kan samen met een stalen sensorbuis (3/4″ ) worden aangebracht. Later kan dan de sensorkabel worden getrokken.

Aanbrengen gietsafalt:

Let op bij het aanbrengen van het gietasfalt op de volgende zaken:

  • Alle toegepaste materialen dienen kortstondig een temperatuur van ca. +235°C te kunnen weerstaan.
  • De verwarmingskabel is met een mof waterdicht verbonden met een aansluitkabel (koud eind). De verwarmingskabel moet na het aanbrengen van het asfalt volledig t/m de mof zijn omsloten door het asfalt. Het warme deel na de mof mag zich NOOIT buiten het asfalt bevinden.
  • Voor een gelijkmatig verwarming van het wegdek dient de asfaltlaag boven de verwarmingskabel overal gelijk te zijn.
  • Tijdens het aanbrengen van het gietasfalt dient men er voor te waken dat de verwarmingskabel niet beschadigd wordt (geen zware of puntige voorwerpen laten vallen, met lopen de verwarmingskabel zoveel mogelijk ontzien, etc.).
  • Tijdens het aanbrengen van het gietasfalt dient men de weerstand en isolatieweerstand van de verwarmingskabels continue te controleren. Indien er een kabelbreuk is geconstateerd, deze direct repareren, of de locatie van de beschadiging markeren.
  • Het warme deel van de verwarmingskabel mag NOOIT worden ingekort, alleen de aansluitkabel (koud eind) mag worden ingekort of verlengd.

 

In bedrijf stellen:

Na uitharding van het asfalt wegdek mag het verwarmingssysteem in bedrijf worden gesteld (ca. 30 dagen). Men mag NOOIT het droogproces van het wegdek versnellen door inschakeling van het verwarmingssysteem.

Installatie elektrische verwarming in zand onder klinkers

Onder tegels of klinkers maken wij altijd gebruik van verwarmingsmatten. Installatie van de verwarmingsmatten vindt bij voorkeur plaats op een verdichte vlakke ondergrond. Hierover ca. 1cm zand waarop de verwarmingsmatten worden uitgerold. Op de verwarmingsmatten komt een laag gestabiliseerd zand dat ook wordt verdicht, waarop de klinkers/tegels worden aangebracht.

Omwille van architectonische eigenschappen willen architecten wel eens voor verwarming onder klinkers kiezen, echter om diverse redenen die hieronder zijn genoemd, geniet dit systeem niet onze voorkeur.

Installatie van elektrische verwarming in zand onder klinkers door Enon

Verwarmingskabel:Enon hellingbaanverwarming onder klinkers
De verwarmingskabel is dezelfde als die voor beton wordt toegepast echter dan op een mat verwerkt van 50cm breed en is geschikt voor toepassing in zand. De verwarmingskabel wordt op de ondergrond gemonteerd. Het legpatroon wordt door Enon met een schets/tekening opgegeven.

IJs-sneeuwsensor(en):
De sensor dient het liefst in het rijspoor in het wegdek te komen. Hiervoor kan men het messing sensorhuis reeds plaatsen en tevens een sensorbuis per sensor (hostaliet buis ¾” ) aanbrengen. Hierdoor wordt later de sensorkabel(s) getrokken. Het is aan te bevelen, om het sensorhuis met cement tussen de klinkers te fixeren.

Aanbrengen klinkers:

Let op bij het aanbrengen van de klinkers op de volgende zaken:

  • De verwarmingskabel is met een mof waterdicht verbonden met een aansluitkabel (koud eind). De verwarmingskabel moet na het aanbrengen van de klinkers volledig t/m de mof zijn omsloten door het zand/cement. Het warme deel na de mof mag zich niet in de open lucht bevinden.
  • Tijdens het aanbrengen van de klinkers dient men er voor te waken dat de verwarmingskabel niet beschadigd wordt (geen zware of puntige voorwerpen laten vallen, met lopen de verwarmingskabel zoveel mogelijk ontzien, etc.).
  • Tijdens het aanbrengen van de klinkers dient men de weerstand en isolatieweerstand van de verwarmingskabels continue te controleren. Indien er een kabelbreuk is geconstateerd, deze direct repareren.
  • Het warme deel van de verwarmingskabel mag NOOIT worden ingekort, alleen de aansluitkabel (koud eind) mag worden ingekort of verlengd.

 

Eigenschappen verwarming in zand onder klinkers:
  • Zand isoleert zeer goed en draagt dus slecht warmte over.
  • Bij verwarming zal ook het vocht in het zand worden verwarmt. Dit kost extra (verdampings) energie.
  • Klinkers zijn dik (8 – 10cm), waardoor de warmtedoorvoer naar het oppervlak relatief lang duurt.

 

Nadelen elektrische verwarming in zand onder klinkers:
  • Traag systeem:
    Door bovenstaande eigenschappen is de reactietijd van zo’n systeem veel trager dan bij bijv. een betonnen wegdek. Om dit enigszins te verbeteren passen we vermogensdichtheid van 280-300W/m2 toe (beton ca. 240W/m2). De warmte afgifte kan worden verbeterd door de kabel te leggen in een gestabiliseerd verdicht zandbed (zand/cement).
  • Grote kans op beschadiging:
    Door een instabiele ondergrond en mogelijke verzakking van de klinkers is beschadiging van de verwarmingskabels groter dan bij systemen waarbij de verwarmingskabel in beton, asfalt of kunststof ligt.

 

Voordelen elektrische verwarming in zand onder klinkers:

Warmte technisch zijn er geen voordelen t.o.v. andere systemen, alleen architectonisch.

In bedrijf stellen:

Na uitharding van de zand/cement mag het verwarmingssysteem in bedrijf worden gesteld.

Installatie elektrische verwarming onder kunststofEnon sporenverwarming onder een kunststof vloer

Installatie van de verwarmingskabel vindt plaats op een constructieve gladde (geen scherpe uitsteeksels) ondergrond (beton).
Verwerkingscondities omgeving en vloer: temperatuur minimaal +15ºC en maximaal +30ºC met een relatieve vochtigheid van maximaal 70%. Achtereenvolgens worden de volgende werkzaamheden verricht, bijvoorbeeld:

  • Stofvrij stralen van de ondergrond
  • Aanbrengen van de wegdekverwarming
  • Het aanbrengen van een primer
  • Aanbrengen van een epoxy troffelmortel
  • Het aanbrengen van een schraaplaag
  • Aanbrengen van instrooikwarts
  • Het aanbrengen van een toplaag
  • Aanbrengen van een slijtlaag
  • Totale systeemdikte is ca. 12-20mm.

Verwarmingskabel:
De verwarmingskabel wordt met kunststof of metalen montageprofielen op de ondergrond gemonteerd. Het legpatroon en de onderlinge lusafstand wordt door Enon met een schets/tekening opgegeven.

IJs-sneeuwsensor(en):
Elke sensor dient in het rijspoor in het wegdek te komen. Hiervoor moet, voordat de kunststof vloer wordt aangebracht een ruimte worden vrijgehouden om de sensor te plaatsen. De montagebus voor de sensor kan direct in de kunststof vloer worden aangebracht. Naar de sensor montagebus dient een hostaliet buis (3/4″) te worden aangebracht waardoor later de sensorkabel kan worden getrokken. Het kan zelfs zijn dat voor elke sensor een sparing dient te worden gehakt in de ondervloer en een sleuf te worden gefreesd voor de sensorbuis.

Aanbrengen kunststof vloer:

Let op bij het aanbrengen van het kunststof op de volgende zaken:

  • De verwarmingskabel is met een mof waterdicht verbonden met een aansluitkabel (koud eind). De verwarmingskabel moet na het aanbrengen van het kunststof volledig t/m de mof zijn omsloten door het kunststof. Het warme deel na de mof mag zich NOOIT buiten het kunststof bevinden.
  • Voor een gelijkmatig verwarming van het wegdek dient de kunststof laag boven de verwarmingskabel overal gelijk te zijn.
  • Tijdens het aanbrengen van het kunststof dient men er voor te waken dat de verwarmingskabel niet beschadigd wordt (geen zware of puntige voorwerpen laten vallen, met lopen de verwarmingskabel zoveel mogelijk ontzien, etc.).
  • Tijdens het aanbrengen van het kunststof dient men de weerstand en isolatieweerstand van de verwarmingskabels continue te controleren. Indien er een kabelbreuk is geconstateerd, deze direct repareren.
  • Het warme deel van de verwarmingskabel mag NOOIT worden ingekort, alleen de aansluitkabel (koud eind) mag worden ingekort of verlengd.

 

In bedrijf stellen:

Na uitharding van de vloer mag het verwarmingssysteem in bedrijf worden gesteld (opgave leverancier vloer). Men mag NOOIT het droogproces van de vloer versnellen door inschakeling van het verwarmingssysteem.


Heeft u verder nog vragen over hellingbaanverwarming? Neem gerust contact met ons op.

Contact

    Brochure aanvragen

      Vul uw gegevens in om toegang te krijgen tot onze brochure downloads

      Bel mij terug

        Offerte Aanvraag